IMG 20170815 WA0029
Jaarverslag 2017

In het afgelopen jaar heeft de stichting Procuma weer veel individuen en ook diverse projecten financieel kunnen ondersteunen.

Bouwproject Ceuas en Roemenië

De werkgroep NL/RO uit Bedum heeft in augustus van het afgelopen jaar de bouw van 8 huisjes kunnen realiseren in Ceuas in Roemenië. Daar ging een heel traject van voorbereidingen aan vooraf. Procuma is vanaf de start bij dit project betrokken geweest. Vooral in de fase waarin de plannen werden gemaakt werd veel overlegd. Toen eenmaal de voorbereidingen van start gingen en er een bouwteam werd gevormd, werd het project verder door Bedum uitgevoerd.  Procuma heeft vanaf dat moment vooral financieel ondersteunt. Daarvoor werden diverse acties gevoerd. De opbrengsten van de oliebollenactie in december 2016 en die van de paaspakketten werden voor dit doel bestemd. Ook werd er in diverse kerken gecollecteerd voor dit project. De financiële actie, o. a. ook met machtigingskaarten kreeg als naam: “van hutje naar huisje” en op de bankrekening van Procuma kwamen veel giften binnen. Tenslotte werden we ook uitgenodigd om een collecte aan te bevelen tijdens een bruggenbouwersweek in Zuidwolde. De opbrengst was ruim 700 euro ook bestemd voor dit doel. Uiteindelijk konden we de werkgroep NL/RO ruim € 12.000,- overmaken waarmee (bijna) de helft van de huisjes gefinancierd was. Een prachtig resultaat met dank aan al die gulle gevers.

IMG 20160921 WA0004Projecten in Hongarije

In Hongarije hebben we het afgelopen jaar diverse projecten ondersteunt. In de eerste plaats helpen we het tehuis in Örbottyán waar we al zo lang contact mee hebben. In de afgelopen 25 jaar hebben we daar veel tot stand mogen brengen en langzamerhand kunnen we vaststellen dat onze hulp minder nodig is. Na al die jaren zijn er natuurlijk contacten gelegd en we voelen ons verplicht nog wel betrokken te blijven. Gelukkig houdt onze contactpersoon ter plaatse, Lenie Zolnai, ons wel op de hoogte. Via haar blijven we nog wel individuele projecten ondersteunen. Lenie kent over het algemeen de nood in haar omgeving en om daar wat aan te doen krijgt ze via Procuma regelmatig de financiële middelen. In Tata, meer aan de westkant van Budapest, werkt onze andere contactpersoon, Marcel Buchner. De transporten die wij vanuit Nederland regelen, hebben dit jaar vaak ook deze plaats aangedaan. Verderop is daar meer over te lezen. Het contact met het ziekenhuis in Vac is er ook nog steeds. En ook deze instelling heeft afgelopen jaar weer het één en ander via ons kunnen ontvangen. In 2016 is er contact gelegd met een DSC00733bejaardentehuis in Jászdózsa, ongeveer 100 km. ten oosten van Örbottyán. Daar wonen ongeveer 50 ouderen. Zo aan de buitenkant te zien is het een prachtig pand, maar de ouderen wonen meestal met z’n drieën op één kamer. Het tehuis moet het vaak doen met zeer beperkte en vaak sterk verouderde middelen. Onze hulp werd dan ook als meer dan welkom ervaren. We voorzien het tehuis vaak van de meest elementaire dingen, waaronder beddengoed, maar ook zijn er al diverse zorghulpmiddelen afgeleverd.

Transporten

Soms krijgen we wel het gevoel dat onze Stichting meer een kringloopbedrijf wordt. Van alle kanten worden ons materialen en middelen aangeboden en gelukkig hebben we (nog) de beschikking over een grote loods. Maar hoe het ook zij, de spullen zijn allemaal goed terecht gekomen en veel mensen in Hongarije en Roemenië hebben we er gelukkig mee gemaakt. Dit jaar hebben we twee transporten geregeld. Begin mei stond een grote vrachtauto uit Hongarije voor de deur van de loods en konden we met de inzet van een aantal vrijwilligers ruim 80 kuub aan middelen inladen. De meeste ruimte werd ingenomen door schoolmeubilair. Een middelbare school in Tata was er blij mee. Eindelijk kregen ze daar ook weer eens “nieuwe” tafels en stoelen. Het Gomaruscollege in Groningen had ons dit meubilair geschonken. Daarnaast werd er ook weer een grote hoeveelheid aan kleding meegestuurd. Met de “verkoop” ervan heeft Marcel het grootste gedeelte van de transportkosten kunnen betalen.

Begin november was het tweede transport. Nu waren het vooral medische materialen die de vrachtwagen vol maakten: een 6 tal hoog-laagbedden, veel dozen met hulpmiddelen voor het ziekenhuis in Vac en natuurlijk werd de zending weer aangevuld met heel veel kleding. Ook het Gomaruscollege deed weer van zich horen: de school in Tata kreeg een aantal computers en veel technisch gereedschap, waar personeel en leerlingen verschrikkelijk blij mee waren.

20171026 165941Speciale bedden

De afgelopen jaren heeft Procuma al verschillende vrachten met speciale bedden naar Hongarije verzonden. We hebben goede contacten met diverse zorginstellingen in Groningen en omgeving en wanneer materialen worden afgeschreven krijgen we regelmatig bericht dat er weer bedden beschikbaar zijn. Dit jaar zal er zelfs een speciaal beddentransport plaatsvinden. PRA Health Sciences, een bedrijf voor geneesmiddelenonderzoek vervangt de ziekenhuisbedden en wij bemiddelen met plezier in het transport naar Hongarije.

Kerstpakketten

Een belangrijk onderdeel van ons werk blijven de kerstpakketten. Niet vanwege het werk, want daar doen wij (bijna) niets aan, maar wel voor wat betreft de ondersteuning. De pakketten worden in Hongarije samengesteld door onze contactpersonen en op de door hen geselecteerde adressen afgegeven. Uit de reacties die we terugkrijgen blijkt vaak hoe dankbaar men voor zo’n pakket is en hoe hard die hulp nodig is.

IMG 1503Toekomstplannen

Op dit moment zijn er geen directe plannen voor de uitvoering van een project. Procuma zit een beetje in een heroriëntatiefase: waar willen we ons op gaan richten, waar is hulp hard nodig en hoe kunnen we dat dan aanpakken. We hebben gemerkt hoe belangrijk het is om ter plaatse een contactpersoon te hebben of in ieder geval iemand die de situatie kent en de taal van de mensen spreekt. Maar ondertussen maken we ons nog steeds sterk voor de contacten die we hebben. Daarover hebt u inmiddels al het één en ander kunnen lezen. Verder zet Procuma de laatste tijd ook wat meer in op ondersteuning bij de vorming van contacten tussen instellingen in Nederland en in Hongarije. Zo is er onlangs door een afvaardiging van het personeel van de Stichting de Zijlen uit Tolbert een bezoek gebracht aan het tehuis in Örbottyán. Op die manier hopen we ook te bemiddelen in kennisoverdracht.

Financiële verantwoording

In het onderstaande overzicht ziet u hoe de door U beschikbaar gestelde financiën zijn ingezet:

Ontvangsten:                                                                                  Uitgaven:

Donaties                                                            €   2560,-             Bestuurskosten                €     710,-

Bijdragen van kerken                                      €   3790,-             Ondersteuning                 €   1010,-

Verkopen                                                          €   6470,-             Kerstpakketten                €   2900,-

Sponsors                                                            €   1630,-            Projecten                          €   4230,-

Roemenië                                                          €   5720,-            Roemenië                         € 12100,-

Kerstpakketten                                                €   2920,-             Inkoop en opslag             €  3150,-

Onttrekking uit eigen vermogen                  €   1010,-

Totaal                                                               € 24100 ,-                                                         € 24100,-

WIST U dat onze stichting een ANBI status heeft en dat uw giften dus fiscaal aftrekbaar zijn?

Wilt u ons financieel steunen, dan kunt u dit doen door een bijdrage over te maken op onze bankrekening NL33 RABO 0309 0690 09 t.n.v. Stichting Procuma

Samenstelling bestuur Procuma

Han Boonstra                    voorzitter                                           Leo Noorduin    lid

Piet Hazekamp                 penningmeester                               Margreet Bol     lid

Simon Boven                     algemeen adjunct                           Jan de Koning    lid

Ineke Boonstra                 secretaris

Secretariaat Stichting Procuma:

van Ketwich Verschuurlaan 165

9721 SK Groningen         www.procuma.nl

050-5258537

Iedereen die ons werk in welke vorm dan ook het afgelopen jaar heeft gesteund: hartelijk bedankt!

Download hier het jaarverslag in PDF formaat.

Bankrekening

NL33 RABO 0309.0690.09