Jaarverslagen 2019 en 2020

Begin 2020 vond het laatste transport plaats. Daarna maakte de pandemie, die de wereld in haar greep hield, het ons onmogelijk om goederen naar Hongarije en Roemenië te sturen. Gelukkig kon er wel veel worden verzameld en kon de stichting door uw ruime financiële giften wel financiële en materiële ondersteuning geven in deze landen via onze contactpersonen in Hongarije. Juist doordat corona ook in deze gebieden veel slachtoffers maakte, was hulp daar zeer welkom. Voor al uw steun, in welke vorm dan ook, hartelijk dank.

Örbottyán

De hulpverlening via onze contactpersoon in deze plaats is wat op de achtergrond geraakt. Dat heeft vooral te maken met het besluit dat we een paar jaar geleden genomen hebben om daar niet meer met een groep vrijwilligers naar toe te gaan. De instelling waar we jarenlang verschillende kleine bouwkundige projecten voor hebben gerealiseerd, had ons inziens nu voldoende mogelijkheden om deze activiteiten zelf te organiseren. Wel ondersteunen we nog een groot aantal mensen in de regio via onze contactpersoon. Zij krijgt jaarlijks een bepaald bedrag voor een noodfonds waar ze medicijnen, noodzakelijke reiskosten of voedsel voor de allerarmsten van kan betalen én elk jaar wordt in december een bepaald bedrag overgemaakt waarmee voedsel/kerstpakketten worden samengesteld.

Debrecen

In het oosten van Hongarije ligt de stad Debrecen en daar is de Christian Gipsy Mission Foundation actief, vooral onder Roma’s net over de grens in Roemenië, maar ook in de Oekraïne. De Nederlandse predikant Hessel Keuter, die in dienst van deze foundation werkt, is daar onze contactpersoon. De activiteiten van deze organisatie zijn voornamelijk kerk- en scholenbouw in de verschillende Roma dorpen. De kinderen in deze dorpen krijgen maar weinig onderwijs, hooguit een paar uur in de morgen en de foundation wil daarom vooral inzetten op de vorming van de jongste generatie. Daarom is het Afterschool-project opgezet. De kinderen krijgen dan een maaltijd, hulp bij hun huiswerk en ondersteuning bij hun ontwikkeling. Het is mooi om te zien dat kinderen die twee jaar de Afterschool hebben bezocht geen leerachterstand meer hebben. Vooral tijdens de coronapandemie in 2020 heeft de Roma bevolking het extra zwaar.

Hessel Keuter schrijft: “In de Romadorpen is de situatie erg schrijnend geworden. Veel mensen zijn hun werk kwijt, hebben geen inkomen meer, kunnen hun wijk niet eens uit (ze worden gezien als verspreiders van het virus en mogen daarom nergens komen. Hoewel de landsgrenzen gesloten zijn, lukt het ons nog wel hulpgoederen de grens over te krijgen, maar de nood is hoog!”

Procuma draagt het werk van deze foundation een warm hart toe. Er is dan ook al veel materiaal ingezameld en verzonden, zoals schoolmeubilair en -benodigdheden (w.o. computers), kleding en vooral ook medische middelen.

Vác

Een tweede doelgroep waar Procuma ondersteuning geeft is de dagopvang voor mensen met een beperking in Vác in Hongarije. Voor deze instelling zamelt de stichting materialen in die tijdens de activiteiten gebruikt worden. Veel van deze instellingen krijgen voor wat betreft de kosten van dit soort activiteiten geen subsidie van de overheid en moeten het hebben van giften van kerken of charitatieve verenigingen.

Jászdózsa

Een andere instelling waar Procuma contact mee heeft en hulpgoederen naar toe stuurt is een bejaardenhuis/verpleeghuis in Jászdózsa. Vooral de medisch-ondersteunende hulpmiddelen zijn er van harte welkom. De samenleving in dit kleine dorp midden in Hongarije heeft onvoldoende financiële middelen om de voorzieningen in dit tehuis op peil te houden en de bewoners en het verzorgend personeel zien dan ook elke keer weer uit naar hulpgoederen uit Nederland.

Tata en Tatabánya

Via onze contactpersonen in de omgeving van Tata zijn veel hulpgoederen, vooral veel kleding, verspreid onder de bevolking. Aan een technische school in Tata hebben we veel gereedschap dat op een Nederlandse school was afgeschreven kunnen schenken en er is ook veel schoolmeubilair naar toe gegaan. Een ziekenhuis is Tatabánya heeft van ons een aantal hoog/laagbedden gekregen en verder verbandmiddelen, infuussystemen, katheters en maagsondes. Al die middelen kregen we o.a. van PRA Health Sciences, huisartsenpraktijken, apotheken en verpleeginstellingen in Groningen. Daar was dat materiaal afgeschreven.

Vanuit Tata kwam ook een hulpvraag voor een project dat is opgezet door Margit Ference. Zij woont in Esztergom en ze ondersteunt samen met vrijwilligers zeker 150 gezinnen met voedsel, speelgoed en medicijnen. Margit heeft ook een klein kringloopwinkeltje opgezet waarvan de opbrengsten ten goede komen aan armlastige gezinnen. Procuma heeft ook dit project financieel ondersteund.

Kerstpakketten

Een jaarlijks weerkerend gebeuren waar Procuma de financiële middelen voor beschikbaar stelt is het uitdelen van kerstpakketten. In het najaar doet Procuma altijd een oproep om geld te donoren speciaal voor dit doel en zowel in 2019 als in 2020 werd daar weer ruimhartig op gereageerd en konden de contactpersonen weer meer pakketten samenstellen om ze daarna samen met vrijwilligers uit te delen op die adressen waar de nood het hoogst is.

Eén van de contactpersonen mailde: “Ik had het voorrecht om samen met iemand bij mensen een bezoek te kunnen brengen en daar een voedselpakket te mogen overhandigen. Het was adembenemend om met eigen ogen de nood te zien. De twee kinderen die, in de kou op een rommelig erf, in pyjama en op slippers naar ons toe kwamen rennen en ons mee naar binnen namen in het ene vertrek waarin ze wonen: een kamer met door de verwarming zwartgeblakerde muren en een tochtende deur die niet helemaal dicht kon. De vreugde in hun ogen bij het openen van de doos met daarin wat zoets en warms, en wat speeltjes en toen ze het grote voedselpakket openmaakten, gezeten op een vies bed dat met een tafeltje en een oude tv het kamertje vulde. Het glimpje hoop in de ogen van de moeder die probeert in de slechtst denkbare omstandigheden voor haar kinderen te zorgen”.

Buitenlands bezoek

Op 23 maart 2019 heeft het bestuur van Procuma bezoek gehad van de directeur van de Christian Gipsymission Foundation en zijn vrouw, Lázsló en Iris Dan. Ook Hessel Keuter was gelukkig bij die ontmoeting aanwezig en trad tegelijk op als tolk. Deze Foundation krijgt geen steun van de overheid, maar werkt met giften van bedrijven en particulieren. Zij vertelden wat meer over hun werk in Hongarije en Roemenië, waarna we hebben gesproken welke ondersteuning Procuma dit werk kan geven. Ook werd besproken welke mogelijkheden de Foundation heeft om een groep vrijwilligers een project ter plaatse te laten uitvoeren.

Oriëntatie op mogelijke vakantieprojecten

Onder de mensen die één of meerder keren mee geweest zijn met een project dat door Procuma in Hongarije was geïnitieerd, werd al weer wat langer de vraag gesteld wanneer een volgend project zou kunnen plaatsvinden. Hun aanwezigheid tijdens de voorlichting op 23 maart van de Christian Gipsymission Foundation werd daarom bijzonder op prijs gesteld en in de zomer van 2019 werd onderzocht welke mogelijkheden er verder uitgewerkt zouden kunnen worden. Hessel Keuter was in de zomermaanden met zijn gezin in Nederland en met hem werd verder gesproken over de opties die hij had voor een project. Een ander project dat door een groep bekeken werd was het kindertehuis Jelena Goran in Polen. Misschien zouden we voor die instelling wat kunnen betekenen in een werkproject. Tenslotte werd er contact gezocht met de contactpersonen in Tata om te onderzoeken of zij een vakantieproject wilden. Alle mogelijkheden werden bekeken en de conclusie was dat de opties die werden genoemd naar de mening van Procuma niet geschikt waren voor een projectgroep zoals wij die voor ogen hadden.

Transport en opslag

Doorgaans gaat er jaarlijks tenminste één transport naar Hongarije met hulpgoederen. In 2018 waren er twee transporten geweest. Daarna stond er in onze opslag alleen nog wat materiaal wat geen gebruikswaarde meer had en dat hebben we naar de stort gebracht. Begin 2019 kon er dus opnieuw worden verzameld en aan het eind van het jaar hadden we weer zoveel spullen verzameld dat er een vrachtauto kon worden geregeld. Dat kon niet meer plaatsvinden in 2019 maar gelukkig kon in de loop van januari 2020 een grote vrachtauto geladen worden. In Hongarije was men ontzettend blij met alle spullen. Vanuit Debrecen kwam een lange bedankbrief, waaruit hieronder een klein gedeelte.

“De kerkstoelen zijn een verhaal apart; toen de medewerkers zagen hoeveel en wat een mooie stoelen er uit de vrachtauto kwamen, viel hun mond open van verbazing: wat een fijne, comfortabele stoelen! Ze begonnen al bijna ruzie te maken in welke kerk ze zouden moeten komen :-) Inmiddels zijn ze al begonnen deze stoelen naar Roemenië te vervoeren, waar ze een plek krijgen in één van de Roma kerken. Ook staat er voor dit jaar nog een nieuwbouw op het programma; waarschijnlijk zullen een aantal stoelen ook daarheen gaan.”

Toen brak de coronapandemie uit waardoor het niet meer mogelijk was een transport te laten plaatsvinden. En terwijl we al weer de mooiste aanbiedingen kregen en onze contactpersonen die spullen ook erg graag wilden hebben, moesten we hen teleurstellen. Procuma vond het onverantwoord onder deze omstandigheden een vrachtauto te laden, omdat de kans op besmettingen tijdens deze werkzaamheden veel te groot zou zijn.

Giften/bijdragen/donaties

Procuma is erg blij met alle giften en donaties die de afgelopen jaren zijn binnengekomen. Naast de gaven van allerlei particulieren is Procuma ook blij met de financiële steun van instanties. Zo ontvangen we al jaren een bedrag uit het “Noorderkerkfonds”. Ook voor de steeds weer verrassende opbrengsten van diverse collecten in de kerken is Procuma zeer dankbaar. Door al deze donaties blijft Procuma in staat het werk in Hongarije en Roemenië te blijven doen.

Financieel verantwoording

In het onderstaande overzicht ziet u hoe in 2019 de beschikbaar gestelde financiën zijn ingezet:

Ontvangsten:                                                              Uitgaven:

Donaties                       €  3585,-                                bestuurskosten                      €    630,-

Bijdragen van kerken   €  2255,-                                ondersteuning                        €    390,-

Verkopen                      €   625,-                                 kerstpakketten                       €   3750,-

Kerstpakketten             € 2756,-                                 projecten                                €     400,-

inkoop en opslag                    €     730,-

toegevoegd aan vermogen    €    3321,-

Totaal                           €  9221,-                                 Totaal                                    €    9221,-

En voor 2020 was de situatie:

Ontvangsten:                                                             Uitgaven:

Donatie                        €   2245,-                               bestuurskosten                    €   550,-

Bijdragen van kerken   €  1500,-                               ondersteuning                      €  2200,-

Verkopen                      €    335,-                               kerstpakketten                     €  4500,-

Kerstpakketten             €  7650,-                               projecten                              €    940,-

hulp aan Roma             €    940,-                               inkoop en opslag                 €    495,-

transportkosten                    €  2000,-

toegevoegd aan vermogen  €  1985,-

Totaa                             € 12.670,-                            Totaal                                   € 12.670,-

WIST U dat onze stichting een ANBI-status heeft en dat uw giften dus fiscaal aftrekbaar zijn?

Wilt u ons financieel steunen, dan kunt u dit doen door een bijdrage over te maken op onze bankrekening NL33 RABO 0309 0690 09 t.n.v. Stichting Procuma

Samenstelling bestuur Procuma

Han Boonstra                                                voorzitter